سفارش تبلیغ
صبا ویژن

ایستگاه پمپاژ فاضلاب چیست و چه کاربردی دارد؟

نظر


شاید بسیاری از مردم تصور کنند که فاضلاب توسط پمپی که در یک خط لوله قرار می گیرد به ارتفاعات زیادی مانند آب پمپ می شود. اما این تصور کاملاً اشتباه است. برج ها، ساختمان های مسکونی و تجاری بلندمرتبه که فاضلاب در طبقه همکف است و اختلاف ارتفاع زیادی با شبکه فاضلاب شهری دارد، برای پمپاژ از ایستگاه فاضلاب استفاده می شود. در این مقاله از ارگان گستر به اجزاء و نحوه عملکرد تصفیه خانه فاضلاب به همراه کاربرد آن پرداخته ایم.

ایستگاه بالابر یا ایستگاه پمپ چیست؟

ایستگاه بالابر یک سیستم کامل از تجهیزات الکتریکی و مکانیکی است که زباله ها را جمع آوری و به ارتفاعات بالاتر منتقل می کند. یک ایستگاه پمپاژ شامل یک مخزن سپتیک، یک پمپ، یک سنسور ارتفاع و یک سیستم کنترل مرکزی است که باید هد و دبی لازم را تامین کند.

بخش هایی از تصفیه خانه فاضلاب

همانطور که در بالا ذکر شد، ایستگاه بالابر شامل پکیج کاملی از تجهیزات مکانیکی و الکتریکی می باشد که در ادامه هر یک از آنها ارائه شده است.

سپتیک تانک عمودی

بدنه اصلی ایستگاه پمپاژ مخزن عمودی آن است که اجزای دیگری مانند پمپ ها، حسگرها، اتصالات داخل آن قرار گرفته و فاضلاب ساختمان وارد آن می شود. حجم سپتیک تانک بر اساس دبی فاضلاب ساختمان و همچنین پیک دبی تعیین می شود. مواد مخزن باید در برابر خوردگی و فشارهای جانبی مقاوم باشد. به همین دلیل مخزن ایستگاه بالابر از پلی اتیلن ساخته شده است.

پمپ فاضلاب

نیروی محرکه آسیاب توسط پمپ فاضلاب نصب شده در آن تامین می شود. این پمپ ها به صورت غوطه ور هستند، به این معنی که فاضلاب مستقیماً با بدنه پمپ ها تماس پیدا می کند. به همین دلیل بدنه پمپ ها از فولاد ضد زنگ ساخته شده است تا مقاومت بالایی در برابر خواص خورندگی فاضلاب داشته باشد. علاوه بر این برای جلوگیری از گرفتگی پمپ های ایستگاه بالابر از پمپ شکن استفاده می شود. استفاده از پمپ سنگ شکن از مسدود شدن لوله ها و اختلال در عملکرد پمپ مواد جامد درشت و معلق جلوگیری می کند.

برای اطمینان از عملکرد صحیح ایستگاه پمپاژ از این حالت آماده به کار دوم استفاده می شود تا در صورت خرابی موتور، وقفه ای در کار پمپ ایجاد نشود.

سنسور ارتفاع

در مخزن دو سنسور ارتفاع تعبیه شده است که یکی کمترین سطح فاضلاب و دیگری بالاترین سطح فاضلاب را اندازه گیری می کند. هنگامی که فاضلاب به سطح بالایی می رسد، سنسورها سیگنالی را به سیستم کنترل مرکزی ارسال می کنند و نشانه ای برای روشن شدن پمپ ها و پمپاژ فاضلاب می فرستند. همچنین زمانی که فاضلاب به سطح پایینی رسید، دستور خاموش شدن پمپ ها صادر می شود.
برای تصفیه فاضلاب کشتارگاه کلیک کنید.

سیستم کنترل مرکزی

تابلو برق یا سیستم کنترل مرکزی وظیفه کنترل و نظارت بر عملکرد ایستگاه بالابر را بر عهده دارد. تابلو برق وظیفه روشن و خاموش کردن پمپ ها، گزارش اخطار خرابی پمپ یا گزارش عملکرد نامناسب ایستگاه پمپاژ را بر عهده دارد.

ایستگاه آسانسور چگونه کار می کند؟

به عنوان یک پمپ استاندارد، زمان کار آنها باید بین 5 تا 30 دقیقه باشد. به همین دلیل باید به گونه ای طراحی شود که پمپ به صورت معکوس عمل کند. به این ترتیب مخزن عمودی تا بالاترین سطح پر می شود. در اینجا پمپ ها فاضلاب را بلند کرده و مخزن را تمیز می کنند. با رسیدن به حداقل سطح، پمپ ها خاموش می شوند و مخزن با فاضلاب پر می شود. به این ترتیب یک چرخه کاری کامل ایجاد می شود.

مزایای ایستگاه پمپاژ

حل مشکل دفع فاضلاب در ساختمان ها و برج ها

بدون بوی بد

بدون نیاز به سپتیک تانک

جلوگیری از آلودگی محیط زیست و آب های زیرزمینی

این مجموعه به صورت مقبره است و فضای بسیار کمی در آن وجود دارد

این پیش ساخته است که مونتاژ و جابجایی آسان و سریع را تضمین می کند